Peca Thor - Výlet do Skotska (3/2024) část 5/5
1.4.2024
• Cast 5/5 - Campbeltown
Vcera se mi ten Laphroaig trosku protahnul, tak dneska to bude o to delsi, protoze tam musim vmestnat 3 palirny + Cadenheads, odlet a zaver, tak se mnou mejte trpelivost:)
Ve ctvrtek pred usnutim jsme jeste kontrolovali predpoved pocasi a ukazovalo to vitr. Vitr znamenal ~45hm/h stabilni, 75km/h v narazech. CalMec (spolecnost zajistujici ferry) uz mi poslal info, ze se nepopluje z Port Ellen, ale z Port Askaig a o pul hodiny driv. Tak super, jsme si chteli jeden den prispat a zas prd, musime vstavat o vic nez hodinu driv, protoze cesta je na pul hodky a musime tam byt o pul hodky driv. Ale duvody jsem chapal, u Port Ellen je mnohem vic otevrene more nez ten pruliv mezi Islay a Jurou.
V noci me vzbudily kroupy, ktery vitr od more vrhal proti nasemu oknu, a byl to takovej randal, az me to vzbudilo:) Rano polojasno, ficelo dost, na nebi duha a venku se typek koupal v mori! Myslel jsem, ze jeste spim, me by tam nikdo nedostal:) Zabalili jsme, dali snidani, nalozili se do auta (vitr mi pri odchodu z hotelu doslova vyrval dvere z ruky, vubec jsem to necekal:) a vyrazili do Port Askaig. Zkusili jsme tentokrat tu druhou cestu (jednopruhou), protoze jsme jeli od more, tak jsme necekali kolonu. Potkali jsme vsehovsudy asi pet aut, ale stejne ta jizda nebyla tak komfortni, kdyz clovek musi davat neustale extra pozor. Nakonec jsme vyplouvali o 20 minut pozdeji jeste oproti puvodnimu casu, takze jsme si docela pockali. Cesta probehla v klidku, houpalo to vic nez poprve, ale pohoda. Po vylodeni je to jeste cca 45 minut cesta dolu do Campbeltownu, tak jsme nevahali a vyrazili. Maji to tam moc pekny musim rict, prijemna cesta podel more, vsude chlupaty kravy, ovecky a tak:)
Campbeltown je “trosku vetsi” pristavni mestecko s bohatou historii. Kdyz rikam trosku vetsi, tak myslim cca 4500 obyvatel (coz je porad o 50% vic, nez ma cela Islay dohromady!:) A historie je tam opravdu bohata, hlavne ta palirnicka! Byvalo tam az 37 paliren, coz si teda nedokazu predstavit moc, ale byl to dulezity prepravni uzel, vsichni se tam chteli zastavovat pri plavbach pres Atlantik:) Meli jsme pronajaty apartman v samem centru mesta, stalo to vsehovsudy 4500 CZK na dve noci a podle fotek to vypadalo moc pekne! Kazdopadne my jsme zaparkovali u baraku a sli rovnou do Glen Scotia palirny, kde jsme od 2 hodin meli domluvenou tour a nasledne warehouse tasting.
Narozdil od Islay jsou palirny v Campbeltownu v mestskem prostredi, takze najednou prijdete k hlavni budove Glen Scotia a ona stoji pres ulici od rady bytovych domu:) Navstevnicke centrum meli utulne, za pultikem byl mlady pan Greg, s kterym jsem domlouval tu nasi navstevu. Glen Scotia jako jedina nechtela zaplatit dopredu a kdyz jsme si bookli tour (za 10 GBP) i tasting (za 40 GBP), tak jsme to dostali dohromady za 45 GBP:)
Za celou dobu jsme v navstevnickym centru videli jen jednoho dalsiho cloveka, coz byl mistni pan, co prisel koupit tri kusy te nejlevnejsi lahve, co tam meli. Jinak tam byl jen Greg a jeho sefova. Greg nas provede po palirne a jeho sefova nam pak primo tam u stolu v navstevnickem centru udela tu degustaci:) Na oboje jsme zase byli sami dva, tak jsme vyrazili se podivat na vyrobu. Nebudu vas zatezovat extra opakovanim jak to cely funguje a vypichnu jen nejzajimavejsi body. Maji taky Robert Boby mill. Maji litinovy mashtun, brzo ho pry budou muset vymenit. Nemaji zadny pocitac, zapisky o fazich vyroby delali rucne do knihy. Nektere casti vybaveni (nektere washbacky) maji venku pod sirym nebem. Podarilo se mi nakouknout i do kotle (uvidite ve fotkach:). Spirit safes maji odemcene. Sudy ve skladech maji prevazne na paletach (to jsem na Islay nevidel, ale mozna nas jenom nikdo do takoveho skladu nevzal.. Videli jsme jen klasicke dunnage warehouses). Skladovani na paletach mi prijde mnohem efektivnejsi na misto. Videli jsme sudy, z kterych bude letosni Campbeltown Malts Festival bottling!:) Ale nechteli nam rict, co to je za sudy:(
Nasledna degustace byla slozena ze samych destillery exclusive a/nebo single cask lahvi. Vzorky byly nasledujici: 2012 8y unpeated 1st fill bourbon barrel na 57.9%, cask sample 2013 10y 1st fill bourbon na 56.7%, 2013 10y 1st fill rum barrel na 56.4%, 2009 13y 1st fill bourbon + Bordeaux finish na 55.1% a na zaver 1991 31y refill/1st fill bourbon na 56%. Posledni zminena lahev je z lineupu jedina, kterou si muzete v palirne koupit za neco malo pres 1100 GBP. Ackoliv vzbuzovala dojem nejvetsi exkluzivity, tak kupodivu nam chutnala za vseho nejmin, bylo to hrozne zvlastne pretazeny, citili jsme z toho zatuchle obili. Bohuzel nam to taky pani sefova nenalila dopredu, takze to nemelo zase tolik casu se poradne vydychat. Standarne bychom dokonce meli jen jednu sklenicku a dalsi vzorek by nam nalila az po dopiti toho predchoziho, tak alespon v tomhle jsme ji ukecali, at nam da pet sklenicek, kdyz jsme tam sami dva a nemusime kvaltovat a muzeme s k tomu vracet. Me v posledni dobe Glen Scotia chutna dost, mel jsem uz radku zajimavych single casku (treba ten 5y pro nase Slovenske bratry byl famozni:) a bylo zajimave se podivat na to, cim se prezentuji oni. Dve lahve z lineupu byly posledni, co meli, takze ty uz po nas nikdo neochutna bohuzel, ale vzorky nam nalevala od oka a uplne nestretila a rozhodne bych za tu cenu ten tasting doporucil! Vsechno jsme zdarne dopili, dostali jsme sklenicku na pamatku a vyrazili se ubytovat.
Na FB jsou fotky v původní velikosti a rozlišení.