značky
ochutnávky
aktuality

skotská whisky, irská whiskey, americký bourbon      jednosladová, obilná, míchaná i žitná whisky

» whisky » skotsko » single malt » lowland 

  tisk textu

ANNANDALE

Lowland

Palírna Annandale byla znovuzaložena v roce 2014. Původní palírna byla založena v roce 1836 George Donaldem, v roce 1883 ji koupil a zmodernizoval John S. Gardner a roce 1896 John Walker & Sons. V roce 1921 byla palírna uzavřena a vybavení bylo využito jinde. Budovy byly využívány dále a to rodinou Robinsonů, kteří zde vyráběli ovesnou kaši Provost. (Líbí se mi, že palírna uvádí dva datumy: Established 1836 a Reborn 2014, že si nehrají na ten rok 1836)
V roce 2007 byla bývalá palírna zakoupena společností Annandale Distillery manželů Davida Thomsona a Terezy Church, kteří se rozhodli výrobu whisky zde obnovit. První znovunaplněný sud byl 15.listopadu 2014. Roční kapacita palírny by měla být 500.000 litrů.

Palírna AnnandalePalírna Annandale

Aktuálně (1/2020) hlavními produkty jsou single malt whisky (ovšem nikoliv pod názvem palírny, tedy Annandale Single Malt) - nenakouřená Man O'Words a nakouřená Man O'Sword. Dále se zde dělají dvě míchané whisky Nation of Scots a Outlaw King.

Palírna AnnandalePalírna AnnandalePalírna Annandale

Jednou z věcí, co mě na webu palírny velmi zaujala, je množství informací o obnově palírny a vzniku značky. Je to velmi zajímavé čtení, stručně ho tu proletím, pokud vás zaujme, tak si to doporučuji na webu přečíst. Nikde jsem zatím takovýto rozbor neviděl (raději z něj udělám kopii, protože si myslím, že to časem zmizí).

Proč se profesor David Thomson a Teresa Church rozhodli obnovit palírnu Annandale?
Možná očekáváte racionální odpověď o celoživotním snu, vášni pro whisky nebo o návratnostech investic či diverzifikaci investic. Ale ne, v jejich případě to byla "Láska na první pohled", podle nich něco zcela iracionálního a nepochopitelného.
PK: Když tak čtu to dále, tak nevěřím ani tomu úvodu, považuji ho za doporučený úvod od marketingových specialistů.

Jak bude naše whisky chutnat?
Palírna Annandale se nachází v jižním Skotsku, což je zařazováno do oblasti Lowland. Proč by ale naše whisky musela chutnat podle charakteristiky pro whisky z Lowland? Dnes není problém si nechat dovézt sladový ječmen/slad z celého Skotska a konkrétně takový, jaký chceme. Určitý vliv by oblast výroby/zrání mohla mít vliv na výslednou whisky, ale myslíme si, že hlavní vliv mají suroviny a způsob výroby. Trochu vliv má oblast zrání, ale hlavní vliv je v hlavě, kdy se hodně podřizují charakteru dané oblasti.
PK: Tak trochu mají podle mne pravdu, ale současně tento přístup svět whisky ještě více zesložiťuje pro běžné pochopení. Pokud mi chutná whisky ze Speyside, tak tam příště sáhnu znovu a doufám, že dostanu podobnou. Ne každý chce složitě hledat, která značka a ještě které konkrétní plnění mu bude vyhovovat. Ovšem stejně neplatí, že když je to Glen...., tak to bude podobné a jiné názvy ne.

Jak tedy bude chutnat?
Když tedy nemusíme řešit charakter oblasti, tak to máme skoro snadné - jeden z produktů bude rašelinový (jak to tu bylo dříve) a druhý nerašelinový (z komerčních důvodů). Ještě je třeba, aby naše whisky měla svůj charakter - charakter Annandale, něco co bude naše produkty spojovat a současně odlišovat od ostatních.
Ve Skotsku je přes 100 palíren, je třeba najít "bílé místo" v přeplněném světě chutí whisky ostatních výrobců. Nechali jsme si udělat smyslový profil přibližně 60 sladových whisky (většinou základních) a našli "bílá místa", kde je zastoupení značek nejmenší a tam jsme se rozhodli směrovat naší whisky. Jen tvorba toho profilu trvala rok.
PK: Já vím, že je to vlastně průmysl, že tu romantickou představu dělají hlavně ty PR pohádky a naše přání a představivost. Chápu, že začnu vyrábět a zkouším, jaký výsledek bude ten nejlepší. Ale způsob - přesně tohle chci (byť je mi jasné, že to není tak jednoduché a jinak podané by mě to možná nezarazilo) - se mi prostě nelíbí.

Když už víme co chceme, tak musíme vymyslet název.
Při použití klasického názvu, jako mají ostatní palírny by to vypadalo asi Annandale Single Malt Scotch Whiskey (Peated) a Annandale Single Malt Scotch Whisky (Unpeated), s tím by naše whisky zapadly mezi ostatními a pokud by to bylo opravdu takto, tak by byly i špatně odlišitelné od sebe. Zvláště v dlouhých přehledech obchodů a seznamů whisky. Ovšem zase název "jméno palírny - single malt - ..." zase jasně udává, co člověk kupuje. Máme ale pocit, že pro neznalé je to nejasné a podle etikety stejně nepoznají, jaká chuť je čeká. Chceme se tedy jasně odlišit.
PK: Tady někde podle mě udělali při vymýšlení názvu chybu. Stále si myslím, že ten spojovací článek by měl v tomto případě být název palíry, tedy následně ve formátu - Annandale "něco - klidně to výrazné" a pak ten zbytek Single Malt Scotch Whiskey (Unpeated/Peated). (více k tomu bude ještě dále) Když pro samou odbornou analýzu, marketingový výzkum, apod zapomenete na původní produkt. Možná to ostatní dělají stejně, ale furt jsem tak nějak žil v dojmu, že: máme tuto whisky, dali jsme jí etiketu a teď začínáme řešit, jak náš (podle nás absolutně skvělý) produkt dostat do světa. Tady prostě máme název, barvu, reklamní kecy, láhev, prostě úplně všechno, kromě toho produktu uvnitř - whisky.

A také se musíme odlišit od ostatních.
Je třeba zajistit, aby naše whisky byly poznatelné na první pohled od ostatních. Chtělo by to nějaký kontext/příběh, aby si je lidé obousměrně spojili. Musí být jasně odlišitelná rašelinná a nerašelinná verze. Musí být pochopitelná napříč celým světem.
Výrobci whisky byli dlouho konzervativní, na první pohled občas bylo těžké rozlišit u dvou podobných láhví, že nepocházejí ze nejedná o stejnou značku (tím nemyslím záměrnou nekalou snahu být zaměnitelný s lepší značkou). Občas je těžké na první pohled rozlišit jednotlivá plnění stejné značky. Zvláště méně zkušení mohou být zmateni.
Inspiraci jsme našli i u ostatních výrobců whisky, kdy už nepoužívají všichni tvarově stejné láhve, dále například Bruichladdich použila svítivě modrou barvu. A vyšlo jim to. I když to bylo v nesouladu s klasickým světem single malt whisky, až protichůdné, tak to značce mohlo přinést i nové zákazníky.
Hledali jsme z čeho vytěžit příběh naší značky. Po zvažování různých vazeb na přístav Annandale, středověké skotské klany na tomto území, výrazné historické osobnosti (alespoň s nějakou malou, třeba jen malinkatou vazbou k Annandale). Nakonec nám ze všech analýz nejlépe vyšli dvě osobnosti - Robert Bruce a Robert Burns.
PK: A tak se rozhodli, že barvou vidět budou, ale aby to nakonec nebylo tak lehké a ti lidé si to opravdu zasloužili, tak jim tu orientaci v naší whisky přecejen trochu (dost) zamotáme. A tak všechno vypadá stejně, jen jednou to označené Vintage, jindy zase Rare Vintage, nebo třeba Founder's Selection a občas nijak. Číslo sudu by mohlo být unikátní a rok se taky dá občas vynechat, ať je to větší detektivní práce. A fotky lahví na webu jsou ilustrativní a tak je popis ex-sherry a na přiložené fotce je ex-bourbon a jiná čísla sudů i procent.
Při tomto přístupu předpokládám, že už dávno mají hotovou analýzu a připravený příběh a další osobu, kdyby náhodou začali vyrábět i další verzi. Vzhledem k tomu, jak si vyhráli s těmito, tak jsem zvědavý, co vymyslí dalšího. Zvědavý jak opravdu, co vymyslí, tak i škodolibě, jak se budou potit, aby to dostali do stávajícího konceptu.

Ještě stále vymýšlíme.
Musíme vymyslet barvu balení, musíme vymyslet název a jeho provázání s osobnostma. Ke všemu se dají zpracovat koncepčí profily. Barvu jsme zvolili žlutou a fialovou. Žlutá je spojována se štěstím (slunce je žluté, cítíme se na slunci štastni) a také je považována za zábavnou, mladistvou, energickou, bezstarostnou, přátelskou a moderní. Fialová je zase spojována se silou, bývá považována za nejsilnější barvu (to je koncepční profil žluté barev). Koncepční profily osobností vyjadřují, jak je lidé vnímají. A k tomu všemu jsme vzali koncepční profily námi plánované whisky.
PK: Když vlastníte firmu pro analýzu trhu, děláte různé dodavatelské/spotřebitelské výzkumy/průzkumy/analýzy, vyhodnocujete co ostatní udělali dobře/špatně při uvádění svých výrobků na trh, tak vás to prostě musí poznamenat. Asi bych raději ani nechtěl vidět svůj koncepční profil.

Tak už konečně název.
Že nechceme Annandale Single Malt jsme už řekli a teď je třeba vymyslet název a současně nenásilně spojit obě osobnosti s naší whisky. Robert Bruce (1274-1329) soupeřil se svým bratrancem o královský trůn, svého bratrance zavraždil, cesta k trůnu již byla dále volná a stal se skotským králem. Ani v té době nebyla vražda (ještě navíc v kostele) považována za dobrý skutek, ale v té době lidé žili a umírali mečem. Jako král vedl Skoty do několika vítězných bitev za nezávislost, takže byl a stále je ve Skotsku velmi uznávaný. Robert Burns (1759-1796) byl skotský národní básník, který je známý po celém světě. Jak je ale spojit s naší whisky?
Robert Bruce vládl mečem a Robert Burns vládl slovy. Zde se přepneme do angličtiny - SWORD (meč) a WORDS (slova) - stačí přehodit první písmeno nakonec a máte jiné slovo, které skvěle padne do kontextu. Prostě geniální. Jeden byl Muž meče - Man O'Sword a druhý byl Muž slov - Man O'Words. Provedli jsme další výzkumy a ty nám ukázaly, že je to vnímáno dobře a to i lidmi, kteří ani o jednom z nich nidky neslyšeli.
PK: Hra se slovy opravdu geniální, to se musí uznat.

Teď už to jen zabalit a můžeme to rozjet.
Žlutou barvu dostala nenakouřená verze Man O'Words a fialovou barvu nakouřená verze Man O'Sword. Dalšími průzkumy trhu (ty jsem už vůbec nepochopil) jsme zjistili, že naše whisky Man O'Words a Man O'Sword jsou zajímavé pro velké množství potenciálních kupců, že nepoužití klasického stylu pojmenování Annandale Single Malt ... nemělo negativní dopad a že i když Bruce ani Burns již nežijí a jsou historickými postavami, tak to neodradilo mladší pijáky whisky.
PK: Nevím jak zkoumali. Asi navíc zkoumali sami pro sebe. Osobně si myslím, že to byl dost blbý nápad - opustit z názvu velké viditelné Annandale a za druhé ty názvy jsou moc podobné. Takhle je někdo bude psát Annandale Man O'Words / Man O'Sword a někdo jen tím názvem bez palírny, takže budou v různých seznamech na různých místech. Když jsem se zahlédl v nějakém článku poprvé, tak jsem to přečetl jako Man's World (Mužský svět) a docela jsem se podivil, že si to v dnešní genderově přecitlivělé době vůbec někdo takto troufne (stejně budou mít problém, že k nim nemají Women O'něco). Zápis na láhvi je tak blbě udělaný, že už jsem na webu i v knížce narazil na špatné zápisy názvu značky (např Man O'Swords). Napadá vás další posunutí písmen v názvu, aby vzniklo další smysluplné slovo (historku a vazbu si už vymyslí)? Jediné, co mě napadlo, bylo otočení písmene W vzhůru nohama a mám novou, ale velmi podobnou Man O'Mords.
Možná jsem jediný, kdo to takhle vidí, to je celkem fuk. Divný mi to připadlo ještě předtím, než jsem si přečetl ten jejich popis o vzniku whisky a značky.

Který čert jim probůh poradil, aby webová stránka při otevření hrála nějakou hudbu nahlas (při otevření více prohlížečů a v nich hromady oken mi zabralo delší chvíli, než jsem našel, co mi tu dělá samovolně randál :(

A na úplný závěr - Takhle si lásku na první pohled nepředstavuju. ;)

Kompletní text najdete na webu palírny. Čerpal jsem z těch tří stránek:

na začátek stránky

Charakteristiky

Recenze na whisky.nethar.cz:

Annandale Man o'Sword

Annandale Man o'Words

.

Webové stránky palírny:

Man O'Sword

Man OMan O

Man O'Words

Man OMan O

na začátek stránky

text: petr komárek | web: fafík | datum poslední úpravy textu: 23.01.2020